De ziel van de Baltische staten

Luc Steensels 27 juli 2024
Na 'De ontdekking van Holland' (5 sterren) ben ik op zoek gegaan naar andere boeken van Jan Brokken en zo ben ik bij deze 'Baltische zielen' gekomen. Ik kan onmiddellijk stellen dat ik een grote fan blijf van de schrijfstijl van Brokken. Bovendien ben ik steeds geïnteresseerd in reisverhalen (omdat ik er zelf niet geraak, of een reden vind om de reis te maken) en biografieën. Zoals ik eerder al stelde : de realiteit overtreft de stoutste verbeelding. En ofschoon ik graag op reis ga, lijken de Baltische staten ook na het lezen van dit boek niet echt een droombestemming. Jan Brokken heeft er echter een warme genegenheid voor opgevat, zowel voor het land als voor enkele van de markante bewoners ervan. De meeste stukken, die je los van elkaar kunt lezen, de enige rode draad is het feit dat het over Esten, Letten en Litouwers gaat, zijn zeer goed geschreven. Sommige beschrijvingen echter zijn wat mij betreft te gedetailleerd en verliezen zich in niet relevante details. Daardoor wordt dit boek een vuistdikke klepper, en dat nodigt niet altijd uit tot lezen. Maar als je geïnteresseerd bent in dit stukje van de wereld, kan ik je dit boek warm aanbevelen. Ik ben nog steeds een grote fan van Jan Brokken.

Meer recensies van Luc Steensels