Historische misdaad in een toeristisch jasje

Luc Steensels 22 juli 2024
Rick De Leeuw is vooral bekend als zanger van Tröckener Kecks en enkele solo platen. Hij is een creatieveling, want hij is ook in andere projecten actief en ontpopt zich nu ook als auteur. In België heeft hij een vaste rubriek op Radio 1 op woensdag met 'het ontbreekwoord'. Een leuk idee, zoeken naar een woord voor iets waarvan in het Nederlands nog geen woord bestaat. Op dit moment is het idee wel wat over de top. De meeste ontbreekwoorden zijn vergezocht en absoluut onbruikbaar. Maar het is toch telkens weer het enthousiasme van Rick de Leeuw, die ondertussen in Heks in Belgisch Limburg woont, die het concept in leven houdt. En nu schrijft de brave man een thriller. Ik moet toegeven dat ik er met heel veel reserves aan begonnen ben. De roman speelt zich vooral in Belgisch en Nederlands Limburg af. De beschrijvingen van de toeristische attracties zijn herkenbaar. Hij geeft een historische twist aan het verhaal. Het leest zeer vlot weg, al kan ik me niet van de indruk ontdoen dat hij mede gesponsord wordt door de toeristische dienst van Limburg en bijvoorbeeld de brouwerij van Ter Dolen. Zonder te willen spoilen, wil ik toch kwijt dat het einde van het verhaal gekunsteld aanvoelt. En dat is jammer, want Rick heeft potentie. Het komt er alleen niet helemaal uit.

Meer recensies van Luc Steensels