In de voetsporen van Vincent

Luc Steensels 20 juli 2024
Zeer lezenswaardig boek van de voor mij voor de rest totaal onbekende jonge Vlaamse schrijver Lander Deweer. Hij schrijft een intrigerend verhaal over het echt bestaande dorpje Korsele in de Vlaamse Ardennen en de rol die het (vermoedelijk) speelde in de ontwikkeling van de jonge Vincent van Gogh. Op dat moment is hij een man van 12 stielen en 13 ongelukken. Hij is finaal mislukt als predikant in de Borinage en gaat ontmoedigd en berooid te voet naar Korsele, waar hij een dominee kent. Het blijkt nl. dat in dat kleine dorp ezen protestantse gemeente bestaat. De link tussen van Gogh en dominee Pietersenz wordt in het boek haarfijn uitgelegd. Er is veel voor te zeggen dat deze -eveneens artisitieke- dominee een beslissende rol heeft gespeeld op een van de belangrijkste kruispunten van het leven van de wereldvermaarde schilder. En zo ligt hij mee aan de basis van een fenomenaal kort maar explosief kunstenaarsleven. Ik heb dit kleinood met heel veel plezier gelezen, niet alleen vanwege de figuur van van Gogh, maar ook vanwege de intrigerende protestantse enclave in het Rooms-Katholieke Vlaanderen.

Meer recensies van Luc Steensels