Beproeving

Luc Steensels 03 oktober 2024
De Nederlandstalige schrijfster met Surinaamse roots schreef deze 'DealersDochter'. Het werd mijn eerste en enige kennismaking met het oeuvre van Roemer, dat weet ik voorlopig wel zeker. Het was weer enige tijd geleden dat ik een zo weinig coherent en slordig geschreven boek las. Het was een beproeving om me door de 208 pagina's te worstelen. Soms wordt je als lezer beloond als alle elementen van een boek op het einde samenvallen en je getrakteerd wordt op een verrassende ontknoping. Niets van dit alles, de verwarring die onmiddellijk ontstaat blijft doorduren tot de laatste pagina's. En dan lees ik dat Astrid H. Roemer de P.C. Hooftprijs won en zelfs de Prijs der Nederlandse Letteren. Misschien bestaat er wel een boek van haar dat haar talent beter tot zijn recht moet laten komen, maar na alle moeite die het me gekost heeft om deze "kleine roman" te lezen, vrees ik dat ik heel wat zelfopoffering zal nodig hebben om er mij aan te zetten.

Meer recensies van Luc Steensels