Amerika boven

Luc Steensels 24 juli 2024
Als je een naslagwerk zoekt om op een bevattelijke manier de basisbegrippen van economie te begrijpen is deze 'Economix' wellicht een goede keuze. De schrijver (en tekenaar) hebben een huzarenstukje gerealiseerd om de wereldeconomie van haar ontstaan tot vandaag in kaart (en beeld) te brengen. Dat het allemaal poepsimpel is, zou de waarheid geweld aan doen. Niet voor niets is economie nog altijd voorwerp van een jaarlijkse nobelprijs en de bijbehorende complexiteit. Samenvattend zou ik toch willen stellen dat de economische wetenschap het in wiskundige formules verpakken is van iets wat vooral door emoties en toevalligheden wordt gestuurd. Tenzij je natuurlijk de hebzucht en de groeikramp van de mens centraal stelt in dit alles. Dit boek eindigt ook met een niet mis te verstane oproep voor gezond verstand om te redden wat nog te redden is. In die zin is die boodschap nogal 'on-amerikaans'. Voor het overige is er een duidelijke focus op de Verenigde Staten' in dit boek. En heb ik niet al eerder aangegeven dat er vanuit dat land een ongelofelijk grote stroom van indoctrinatie en commerciƫle troep op ons afkomt. En de media gaan maar wat graag mee in deze hysterie. Economie? Ik ben er ook na het lezen van dit boek, geen fan van.

Meer recensies van Luc Steensels