Meesterverteller

Luc Steensels 30 september 2024
Ik ben een liefhebber van de romans van Arthur Japin. Zijn vertelstijl is vlot, zijn thema's zijn goed onderbouwd en de dialogen zijn realistisch. Zo las ik met zeer veel plezier Mevrouw Degas, omdat je via het internet je leesavontuur ook effectief kon illustreren. Hier wordt je door de titel op het verkeerde been gezet, want dit gaat niet over de componist Stravinski (al speelt hij wel een kleine rol in het verhaal) maar eerder over Susan Sontag. Deze intrigerende figuur etaleert soms een stuitende verwaandheid, waardoor ze niet altijd sympatiek overkomt. Vermits ik echter nooit de achterflap lees - ik laat me graag verrassen - heb ik deze "historische" roman (uit de vrij recente geschiedenis) met aandacht gelezen. Bepaalde zaken, zoals de schrijnende beschrijving van de Bosnisch-Servische burgeroorlog in Sarajevo, voegen waarde toe aan het boek. Voor het overige zijn de thema's die Japin persoonlijk aanbelangen en bezighouden weer van de partij : homosexualiteit, AIDS, liefde voor honden. Niet zijn beste boek, maar zeker leeswaardig.

Meer recensies van Luc Steensels