Ik ben NIET vrij

Luc Steensels 28 augustus 2024
Door haar eerdere boek 'Ik wil leven' werd Lale Gül in één klap beroemd. En terecht, het is een must-read voor alle Nederlanders en Europeanen (want het boek werd inmiddels vertaald in tal van Europese talen). Ik heb het dan ook met 5 sterren bekroond. Het moedige relaas van een jonge Turkse vrouw in het seculiere Nederland van vandaag krijgt dus nu een vervolg. Het is meer van hetzelfde. Toch is het een straf verhaal. In haar autobiografische stijl beschrijft ze de consequenties van haar radicale breuk met de Islam en de reacties die dit veroorzaakt heeft. Maar ook haar eenzaamheid, ontbering van familiale banden, bedreigingen. Het is een gigantisch hoge prijs die deze jonge vrouw blijkbaar moet betalen voor haar keuze. Het is niet altijd even sterk geschreven, maar vooral de beschrijving van de sessies bij de psycholoog vond ik treffend beschreven. Nadat ik eerder deze maand 'Mes' las van Salman Rushdie, begrijp ik hoe groot de fysieke bedreiging blijft, ook als er meer dan 20 jaar overgaan tussen de fatwa en de aanslag. Ik hoop maar dat er deze jonge vrouw niets overkomt, want ze is een belangrijke stem in de integratie van anders-gelovigen in onze inmiddels (goddank) meer en meer geseculariseerde maatschappij. Foei aan de haters, leve Lale Gül!

Meer recensies van Luc Steensels