Turf voor kinderen

Luc Steensels 09 oktober 2024
Het kan soms raar lopen. Tijdens een gesprek met de bibliothecaresse van de lokale bibliotheek over het onderwerp favoriete boeken en schrijvers, diepte ze plots een boeken-top tien op, waarin de ususal suspects terug te vinden waren: de grote romans van Pfeiffer, Draaischijf van Lanoye e.d. meer. Maar er stond ook een boek tussen waar ik nog nooit van gehoord had : 'Lampje' van Annet Schaap. Ik zag echter dat het een jeugdboek was, en dat is zeker geen van mijn favoriete genres. Maar de dame van de bieb had het wel gelezen en vond het een zeer goed boek. Bovendien bleek het ook nog in de bieb aanwezig te zijn, en dus heb ik me over mijn vooroordelen met betrekking tot jeugdboeken getild en heb het boek meegenomen en dus nu ook gelezen. Eerst moet me van het hart dat het met zijn 324 pagina's wel uit de toon valt tussen andere jeugdboeken. Deze zijn immers veel dunner en meestal ook rijkelijker gïllustreerd. Niettemin is het ongetwijfeld een jeugdboek, vol fantasie en sentiment. En in zijn genre is het ongetwijfeld een meesterwerk. Ik vond het zeer aangenaam leesvoer en liet me meeslepen in het avontuur van Lampje en haar vriendje Edward... meer spoil ik niet!

Meer recensies van Luc Steensels