Gitzwart

Luc Steensels 27 juli 2024
Wat een boek! Deze dystopische roman van David Lynch beschrijft de concrete situatie van mensen in Gaza of Oekraïne, maar dan door de ogen van een moeder van 4 kinderen in Ierland. Ik was er ooit op vakantie, een rustiger en vredelievender land bestaat niet!. Het schetst een inktzwart verhaal van een uit de hand lopende maatschappij, waarbij machtsmisbruik leidt naar de totale ontwrichting van de samenleving. Een must read voor iedereen die denkt dat er niets mis is als extreem rechts of links aan de macht zou komen. Een maatschappij die steunt op onverdraagzaamheid, die in een spiraal van geweld raakt en waarin je van het ene moment op het andere verstrikt kan raken. Het is een beklemmende en bij wijlen onaangename leeservaring, dit boek. Want als je op een bepaald moment denkt dat het niet meer erger kan, slaagt de auteur erin er nog een laag op te doen. Het is een roman die beklijft, zo donker als de cover al aankondigt. Soms gaat de auteur erover, vind ik, maar anderzijds als concrete waarschuwing voor de naieve burger, die niet bezeft hoe broos de democratie is en hoe snel het fout kan gaan, kan dit boek tellen. Zeker lezen!

Meer recensies van Luc Steensels