Uitkijken naar het vervolg

Luc Steensels 22 september 2024
Prachtig boek, deze 'Long Island'! Deze eerste kennismaking met de Ierse schrijver Colm Tóibín is me zeer bevallen. In die mate dat ik snel op zoek ga naar andere boeken van deze meesterlijke verteller. Hij weet de spanning op te bouwen en dat zonder sensatie of bewust dingen achter te houden voor de lezer. Ook een compliment voor de vertaler, want nergens komt de vertaling gekunsteld over. De roman start in de USA, maar speelt zich vooral af in het kleinburgerlijke Ierland. Het hoofdpersonage wordt geloofwaardig neergezet, en vaak lees je meer tussen de lijnen dan dat er uitgebreid wordt beschreven. Weer een literair hoogtepunt in een bijzonder interessant leesjaar!

Meer recensies van Luc Steensels