Lekkers uit IJsland

Luc Steensels 17 juli 2024
Al vele jaren lees ik met veel genoegen de boeken van de IJslandse auteur Arnaldur Indridason. Ik heb in het bijzonder genoten van de boeken waarin Erlendur en Sigurdur Oli allerlei misdaden oplosten. Maar ook het personage van Konrad blijft bij. Al lijkt het wel alsof de schrijver meedere boeken nodig heeft om het mysterie rond de dood van zijn vader op te lossen. Dit boek leest weer zeer vlot. Regelmatig geeft de schrijver in de tekst kleine samenvattingen van hetgeen al gebeurd is, om de lezer comfort te geven en bij de les te houden. Maar dat stoort niet, wel integendeel. Toen ergens in het midden het personage van Eygo weer opdook, was ik bang dat het occulte weer de overhand zou gaan nemen zoals in een van de eerdere boeken, dat ik dan ook veel minder goed vond. Maar gelukkig is dat veel beter gedoseerd in dit boek. Het personage Eygo zal op het einde nog een cruciale rol krijgen in eventuele verder avonturen van onze Konrad, een man van vlees en bloed met een donkerbruin verleden, maar een briljante analytische geest en een benijdenswaardige persistentie. Liefhebbers van het genre : niet twijfelen. Lezen dit boek van de peetvader van de Ijslandse misdaadliteratuur!

Meer recensies van Luc Steensels