Lekker leesvoer

Luc Steensels 22 oktober 2024
Er verschenen tot hiertoe 4 boeken van Ragnar Jonasson in het Nederlands en ik heb ze allen met heel veel plezier gelezen (ik heb ze allen met 4 sterren gewaardeerd). In dit boek kreeg Ragnar de hulp van de premier van IJsland, Katrin Jakobsdottir! Niet dat je dat merkt aan de schrijfstijl of aan de thematiek, maar toch las ik dit 'Reykjavik' met nog meer plezier dan zijn solowerk. Dit boek moet het niet hebben van een spoor van geweld. Het gaat over een oude verdwijning van 30 jaar geleden op het moment dat de roman speelt (en dat is dan ook nog eens bijna 40 jaar geleden). Toch slagen de schrijvers erin om de setting zowel in tijd als plaats (wat een zalig land IJsland, met hoeveel liefde schrijven de IJslmandse schrijvers over deze koude rots in de Atlantische Oceaan). Ik heb het boek in een adem uitgelezen, want het is behoorlijk verslavend. Echte aanrader, zeker voor de liefhebbers van het genre. De namenlijst in het begin van het boek schrikt misschien wat af, maar die heb je echt niet nodig als je - zoals ik - de vaart houdt in het lezen van deze originele roman.

Meer recensies van Luc Steensels