Wonderlijk mooi en verrijkend

Luc Steensels 12 juli 2024
Wat een ontdekking deze Donald Niedekker. Wat een hallucinant mooi boek, deze 'Waarachtige beschrijvingen uit de Permafrost'. Niedekker beweegt zich op het raakvlak van poëzie en proza en beschrijft naast de geschiedenis van Barentz en de overwintering op Nova Zembla, ook de recente geschiedenis van dit pooleiland. Twee keer zo groot als Nederland, maar slechts een 3000-tal inwoners die de onherbergzaamheid van dit eiland trotseren. Vanwege die onbewoonde uitgestrektheid werd het eiland gebruikt door de Russen om er een waanzinnig grote waterstofbom te laten ontploffen. Tussen de lijnen door lees je de bezorgdheid van de auteur voor onze kwetsbare planeet en de achteloosheid van zijn bewoners. Ik realiseer me dat naar aanleiding van de klimaatverandering het rampzalige idee om via het Noorden naar het verre Oosten te varen, weer de kop opsteekt. In dit wonderlijk mooie boek overtreft de werkelijkheid opnieuw de beste fictie. Ofschoon ik mezelf alks een analfabeet van poëzie beschouw, ben ik toch behoorlijk van mijn sokken geblazen door dit prachtige boek. Veel leesplezier!

Meer recensies van Luc Steensels