The Midnight Library

LunaPeen 24 januari 2024
In het boek The Midnight Library ga je op reis tussen leven en dood. De roman begint bij een 35-jarige vrouw, ze is ongelukkig, omdat niemand haar meer nodig heeft. Op een gegeven moment besluit ze haar leven te eindigen. En dan verschijnt ze in de middernacht bibliotheek. Een plek waar de tijd stil staat, tussen leven en dood. In de eindeloze gangen van de bibliotheek staan kasten vol met boeken. Hier krijgt ze de kans om andere levens te lijden, levens die ze had kunnen lijden als ze andere keuzes had gemaakt, tot dat ze een leven kiest om in te leven.
In het boek neemt Nora Seed jou mee naar al haar verschillende en potentiële levens, het verhaal is namelijk geschreven in de ik-persoon. Je kijkt dus door de ogen van Nora. Het boek is een fantasie roman, geschreven door Matt Haig. Matt Haig is geboren op 3 juli 1975 in Engeland. Hij groeide op in Newark in Nottinghashire en heeft geschiedenis gestudeerd aan de Universiteit van Hull. Hij is een Engelse schrijver en journalist. Hij schrijft fictie- en nonfictie boeken voor kinderen en volwassenen. Zijn boek reasons to Stay Alive stond als nummer éen op de Sunday Times bestsellerlijst. Matt Haig is een atheïst. Hij gelooft dus niet in goden, maar hij vertelde wel dat hij zijn boeken zijn geloof zijn en dat de bibliotheek voor hem zijn kerk is.
Nora Seed is een rond personage, in het boek neemt ze je mee in al haar verschillende levens als ze andere keuzes had gemaakt. Hierdoor leer je haar steeds beter kennen. Aan het begin van het boek is Nora depressief en wil zelfmoord plegen, hiermee wil de auteur laten zien dat het gras aan de andere kant niet groener is en dat je altijd een keuze hebt en zelf je leven kan beheersen. En ik vind het heel mooi hoe de schrijver deze boodschap heeft over gebracht.
Het thema vind ik spijt, dit is een groot thema in het boek, want Nora wordt geconfronteerd door al haar potentiële levens, met alle keuzes die zij niet heeft gemaakt waar ze spijt van heeft. Ook vind ik een motief FOMO, Fear Of Missing Out. Tussen al deze levens in vraagt ze zich veel af of ze wel de juiste keuzes heeft gemaakt. Het boek speelt zich gedeeltelijk af in de middernacht bibliotheek. Ik vind het ontzettend mooi hoe de schrijver de middernacht bibliotheek beschrijft, met alle eindeloze gangen. Ook vind ik dat Matt de steeds nieuwe omgevingen heel mooi introduceert en beschrijft. De middernacht bibliotheek is ook een heel belangrijke plek voor het plot.
Al en al vind ik dit een heel bijzonder boek, met een prachtige betekenis er achter. Ook leest dit boek best soepel, wat ik erg fijn vind. Daarbij vind ik de manier hoe Matt schrijft en omgevingen omschrijft heel mooi. Inmiddels heb ik dit boek nu al 2x gelezen, dus zeker een aanrader! Ik geef dit boek daarom een 5.