Zoektocht geslaagd.

"Het meisje bij het venster", door Frank Peters geschreven, is een zalig boek. Een zoektocht in heden en verleden, naar een schilderij. Zou het kunnen dat er ergens een onbekende Vermeer verborgen is?

Hoofdpersonage Rik Wolters woont op boerderij De Heikant op de Eltense Heide, vlak bij de grens met Duitsland. Hij heeft interesse in stamboomonderzoek en heeft vrije tijd zat. Door zijn eigen stamboom te onderzoeken, ontdekte hij dat hij heel anders zou moeten noemen. Maar Lamboij bleek de jaren 1680 niet gepast als protestantse naam en werd veranderd naar Wolters. Opzoekingen naar de naam Lamboij liepen echter vast. Wel werd er een Cornelia Lambiotte, of De la Motte,  vermeld in het documentenregister in Duffelt.  De naam De la Motte werd in 1 adem genoemd met Willem Bolenes of Bolnes, zwager van Johannes Vermeer, de schilder.

Wil het toeval dat een filmcrew, olv Sandra Molenaars, daar net een vooronderzoek en proefopnames doen voor een nieuwe tv-serie.

Samen met Sandra en haar team gaat Rik op onderzoek uit naar de geschiedenis van Willem en Marie.

Frank Peters schrijft heel vlot en begrijpelijk. De hoofdstukken waar het verhaal om Rik draait, zijn in ik-vorm geschreven. Even paniek hier, ik vind dit geen leuke vorm, maar hoe meer ik las, hoe leuker ik deze ik-vorm vond.  De lezer wordt door het hoofdpersonage ook vaak rechtstreeks aangesproken .... hij/zij is dus heel betrokken bij het verhaal.

De zoektocht naar de 'onbekende' Vermeer  wordt doorspekt met interessante kunstfeiten, maar het is geen saaie opsomming.

"Het meisje bij het venster" is goed leesbaar, het verhaal maakte me nieuwsgierig.

Meer recensies van lydia frooninckx