Angst

"Wat is haar naam?" vertelt het leven van Mathilda, haar familiegeschiedenis en haar verlatingsangst.

Oma Mathilda en Opa Abraham werden gedeporteerd naar concentratiekamp Westerbork, hun dochter werd gered door de vriendelijke buurvrouw.

81 jaar na datum schrijft kleindochter Mathilda van den Hof er dit boek over, een boek over het intergenerationele trauma in vrouwenlijn waar de oorlog na 2 generaties nog niet over is.

Mathilda beschrijft hoe haar gezin en dat van moeder Tina het moeilijk heeft. De verlatingsangst is sterk aanwezig, verlammend zelfs. Moeder Tina knuffelde de kleine Mathilda nooit, ook al verlangde ze er sterk naar en als volwassene bleef ze ernaar uitkijken.

Door de zoektocht om deze trauma's uit het verleden te doorbreken, maken we kennis met verschillende therapieën, familie-opstellingen, waardoor Mathilda begrijpt dat ook haar leven nut heeft. Afscheid nemen blijft echter een moeilijk ding.

Het boek werd zeer beeldend geschreven, een boeiend verhaal, prettig leesbaar.

Eerlijk, kwetsbaar, krachtig, mooi, verwarrend.

Een absolute aanrader.

Meer recensies van lydia frooninckx