Heel Nederland leest junior 2024

maaike-de-vries 27 juli 2024
Broergeheim - Emiel de Wild
Dit jaar is Broergeheim gekozen voor de campagne Heel Nederland leest junior 2024 die in november start. Ik had dit boek nog niet gelezen en wil altijd goed voorbereid zijn op campagnes, dus lezen maar!

Van Emiel de Wild las ik al eerder Toen mijn broer een robot werd en van dit boek was ik al erg onder de indruk: in de vorm van een spannend verhaal laat hij je nadenken over de toekomst en omgaan met rouw en verlies.
Broergeheim schuwt ook pittige thema’s niet. Het is een boek dat echt binnenkomt en ik vond het steengoed, maar vind het ook belangrijk om er wat over te zeggen, zonder de clou te verklappen. In Broergeheim schrijft Joeri zijn broer Stefan brieven. Er komt geen antwoord. Stefan is van de ene op de andere dag uit zijn leven verdwenen. Zijn ouders zwijgen hem dood. Ze vertellen Joeri niets over waar hij is. Het is om gek van te worden. En tot overmaat van ramp moet het gezin ook nog eens verhuizen. Joeri (11 jaar) snapt er niks van. Zijn moeder doet het ene moment poeslief en dan geeft ze hem een klap. Wat is er toch gebeurd met Stefan? Waarom vertelt niemand hem iets???

Emiel de Wild bouwt de spanning vakkundig op in het verhaal. Je krijgt steeds meer het vermoeden dat Stefan iets heel ergs heeft gedaan: anders zou dit toch niet zo gaan? En inderdaad, er is iets vreselijks gebeurd. Wat dat precies is, moet je zelf lezen. Maar het is belangrijk dat je als je dit boek aanraadt aan kinderen (minstens 11+!), beschikbaar bent om erover (na) te praten. Het is voor ouders/verzorgers/volwassenen ook een zwaar thema. Maar door het perspectief van Joeri, die van niks weet, blijft het ‘luchtig’. Ik vind het goed dat dit boek, dat het debuut was van Emiel de Wild in 2013, gekozen is voor Heel Nederland leest junior. Het biedt veel stof tot nadenken, er kunnen mooie gesprekken over gevoerd worden. Maar wees gewaarschuwd: het gaat je hoe dan ook raken.

Meer recensies van maaike-de-vries