Een boek om rustig te lezen en zinnen om op te kauwen

Maaike de Vries 29 september 2024
Kauw van jou - Kris Terwindt

Een debuut bij Lemniscaat! Daar ben ik natuurlijk erg nieuwsgierig naar. Dat jouw verhaal uit enorme stapels manuscripten wordt gepikt, is een eer en een bevestiging dat je iets moois en bijzonders hebt gemaakt. Dan zijn de verwachtingen hooggespannen!

Kris Terwindt heeft een carrière waar ik wel wat van mezelf in herken: ze stond jaren voor de klas in het basisonderwijs én gaf les aan juffen en meesters. Daar ontwikkel je een sensitiviteit voor mooie verhalen voor kinderen voor: je weet wat kinderen interessant vinden en je kunt het vertalen naar het klaslokaal.

Het verhaal dat Kris Terwindt vertelt in haar boek Kauw van jou is er een van rouw en verdriet. Pim heeft haar grote broer Huug vorig jaar verloren door een afschuwelijk ongeluk. Een kauw heeft daar alles mee te maken. Sinds die gebeurtenis is Pim natuurlijk in de war en van slag en leeft ze in een soort droom waarin ze dingen die gebeurd zijn herbeleeft. Haar ouders doen hun best om gewoon door te gaan met leven. Maar wat is dat moeilijk.

Gelukkig is er voor kinderen altijd een uitweg in vriendschappen die hun blik op de werkelijkheid verruimen. Zo ontmoet Pim Thilo, een jongen die heel dichtbij blijkt te wonen en Pim op sleeptouw neemt naar al zijn avonturen. Pim is huiverig en blijft stil over Huug, ook al wil ze het hem wel vertellen: het lukt gewoon steeds niet. Totdat het uiteindelijk gewoon vanzelf gaat.

Het boek telt af tot het moment dat het een jaar geleden is dat Huug verongelukt. Dit is het spannende element in het verhaal. Verder vond ik het verhaal over het algemeen vrij traag, met veel aandacht voor details en emoties. Dit vond ik fijn lezen, maar kinderen die houden van actie gaat het wel erg langzaam. De focus ligt op de verstilling, het verdriet, de tranen die steeds op de loer liggen. Ik vind dat Terwindt dat mooi heeft beschreven, zonder dat het overdreven werd.

“Nog maar één nacht slapen en dan is het precies een jaar geleden. Een heel jaar waarin ik Huug niet heb gezien. Dat is heel erg lang. Ik weet heus wel wat dood is en dat het dan stopt, voor altijd en eeuwig, en dat Huug nooit meer terugkomt. Ik ben niet gek. Ik heb alleen dat ‘voor altijd’ gewoon steeds een stukje voor me uitgeduwd, iedere keer een klein stukje verder.”

Een boek om rustig te lezen en zinnen om op te kauwen. Vanaf 10 à 11 jaar. Ook fijn om voor te lezen als er verdriet is in het gezin. Een mooi debuut, ik ben benieuwd wat Kris Terwindt nog meer gaat schrijven!

Meer recensies van Maaike de Vries