Ultiem!

Maaike de Vries 29 september 2024
Over goden en mensen - Daan Remmerts de Vries
Griekse goden en mensen: een ingewikkelde relatie. Ze konden niet met en niet zonder elkaar. Griekse goden hadden mensen nodig om zich te laten aanbidden, mensen hadden goden nodig om het alledaagse leven te begrijpen en verklaren. In de overlevering van de Grieken is deze band de basis van vele mooie mythen.

Onlangs verscheen van de hand van Daan Remmerts de Vries een nieuw lijvig boek met prachtige illustraties van Douwe Dijkstra (die heel klassiek maar ook dramatisch ogen), waarin acht beroemde Griekse mythen opnieuw bewerkt werden. Onder andere over de mensen Io, Tantalos, Atalanta en Europa (die in Azië woonde, echt waar!).

Voor mij is het ultieme voorbeeld van de band tussen mens en Griekse god de mythe van koning Midas die alles in goud veranderde. Hij lapte een oude sater (een niet al te snugger boswezen), die teveel wijn had gedronken op en daarop kwam de god van de wijn, Bacchus, naar aarde om hem te bedanken. Midas mocht een wens doen. Midas, die ook niet al te snugger was, koos voor het domste wat je maar kan wensen: dat alles wat hij aanraakte in goud veranderde. Even leek dat leuk, totdat hij probeerde iets te eten. Het bleek een nachtmerrie. God Bacchus had hem wel gewaarschuwd, maar luisteren: ho maar. Gelukkig kon Bacchus Midas bevrijden van zijn vloek, maar Midas besloot voor altijd sober te leven.

Veel dingen zullen je bekend voorkomen, maar hoe die mythe nu precies ging, dat zul je in dit boek ontdekken. Wat dacht je van de ‘tantaluskwelling’, waarbij de mens Tantalos gestraft wordt voor het doden van zijn zoon en nooit meer eten of drinken kan bereiken, hij ver hij ook probeert te reiken. ‘Met argusogen ergens naar kijken’ komt van Argus, een mens, maar een heel bijzondere: hij had 100 paar ogen over zijn lichaam en niets ontging hem.

Met Over goden en mensen zul je echt smullen van de mooiste Griekse mythen die je ooit zult lezen. En allemaal in rijke en levendige taal. Dat kun je wel aan Remmerts de Vries overlaten. Het boek is zo groot dat het niet echt lekker meeneemt in trein, bus of in bed, maar voor dit boek maakte ik een uitzondering en las ik tot in de late uurtjes op de bank. Geschikt vanaf 11/12 jaar. Voorlezen kan al iets eerder.

Meer recensies van Maaike de Vries