Fantastisch

maaike-de-vries 19 juli 2024

“Pardalita, ik begrijp je niet. Je bent een onregelmatig werkwoord. Om uit je hoofd te leren.”

Dit boek kreeg onlangs een Zilveren Griffel en ik had het nog niet goed gelezen, alleen doorgebladerd. Maar wat een fantastisch boek is dit! Een verhaal dat zo vaak al verteld is, maar nooit verveelt: het verhaal van de liefde, de hunkering naar beantwoording van je verlangen naar de ander, en dan in dit geval ook nog een zoektocht naar je geaardheid. Want hoofdpersoon Raquel wordt verliefd op een meisje, terwijl ze hiervoor nog een vriendje had. Als ze Pardalita voor het eerst ziet, lijkt ze als door de bliksem getroffen. Ze kan haar niet meer uit haar hoofd zetten. Raquel heeft ondertussen een gewoon scholierenleven, maar wel met een moeder die demonstreert voor rechtvaardigheid voor het klimaat en vluchtelingen. Maar voor Raquel is maar één ding belangrijk: en dat is contact krijgen met Pardalita.

De vorm van het boek is uniek, van hoog niveau en zeer verzorgd uitgewerkt. Soms is het een graphic novel, soms een poëziebundel of een filosofisch verhaal. De vertaling uit het Portugees is meesterlijk gedaan door Finne Anthonissen: de taalvondsten en filosofische zinnen blijven overeind en verliezen niets aan zeggingskracht. Aanrader, voor 13/14+.

Meer recensies van maaike-de-vries