Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Lezersrecensie

Dystopisch realisme?

Maartje 12 oktober 2023 Hebban Team
Nadat ik het boek van Hiroko Oyamada had uitgelezen moest ik het echt een aantal dagen laten bezinken. Wat heb ik nou eigenlijk gelezen? Waar ging het over, wat wilde de schrijfster vertellen? En eerlijk? Ik weet het nog niet.
Of is dát juist de bedoeling van het verhaal? Is het verhaal net zo doelloos als het leven van de hoofdpersonen?

De Fabriek begint met een sollicitatiegesprek. Hiermee wordt de eerste hoofdpersoon opgevoerd: Yoshiko Ushiyama. Ze heeft de universiteit afgerond en wil graag werken bij De Fabriek. De baan die ze krijgt is niet de baan waarop ze solliciteerde, maar ze neemt hem in dankbaarheid aan. Yoshiko wordt papierversnipperaar. Dan heb je nog Furufue, een mosexpert die bij de universiteit weggehaald wordt om voor de vergroening van de daken van De Fabriek te gaan zorgen én Ushiyama, die eigenlijk computerexpert is en nu proefdrukken moet gaan corrigeren. Alledrie krijgen ze een baan die niet aansluit bij hun opleiding, alle drie de banen blijken uiteindelijk een onduidelijk doel te hebben en bij alledrie sluipt al snel de verveling het werk binnen. Hun werk lijkt doelloos, ook omdat in het hele verhaal niet duidelijk wordt wat er nou eigenlijk gemaakt wordt in De Fabriek. Toch werken ze verder, passen zich aan. Ze zijn dankbaar dat ze werk hebben en De Fabriek staat als werkgever goed aangeschreven.

Die doelloosheid van het werk werkt vervreemdend en dit effect wordt nog versterkt door de structuur van de tekst. Oyamada maakt geen gebruikt van hoofdstukaanduidingen of persoonsaanduidingen, terwijl er wel regelmatig van perspectief gewisseld wordt. Omdat de personages ook vanuit de ik-persoon hun verhaal vertellen merk je soms pas na een aantal zinnen dat het perspectief gewisseld is. En dan lijkt het verhaal rustig voort te kabbelen, maar blijkt opeens dat er vijftien jaar verstreken zijn.

Naast de hoofdpersonen is er een vrij grote rol weggelegd voor de dieren op het fabrieksterrein. Dieren die lijken op bekende dieren, maar toch wel echt hun eigenaardigheden hebben. Vogels die nauwelijks vliegen, knaagdieren die enorm groot worden en hagedissen die leven van het pluis in de stomerij. De dieren lijken nergens anders op die manier voor te komen als bij De Fabriek. Ze hebben zich, net als het personeel helemaal aangepast aan de situatie. En dan heb je ook nog Boskabouter Broektrekker!?

Tijdens het lezen heb ik me regelmatig afgevraagd of dit boek beter begrepen wordt door mensen binnen de Japanse cultuur. Miste ik verwijzingen? Ik weet het nog steeds niet. Toch heeft het boek me van A tot Z geboeid. De manier waarop de doelloosheid beschreven wordt is beklemmend en pakkend.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Maartje

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur