Prachtig boek dat zich afspeelt in kanalen en lagune van Venetië

MaartjeJ 07 juli 2024
Onlangs las ik het boek Een glimp van de zee. Dat was het eerste boek dat ik las van schrijfster Amanda Dykes. De verhaallijn en het taalgebruik spraken me aan, waardoor ik op zoek ging naar andere boeken van deze auteur. Zo kwam ik ondermeer uit bij de Vondeling van Venetië. Toen dit boek beschikbaar kwam in Koboplus zette ik het op mijn e-reader.

Bij het starten in het boek moest ik in eerste instantie in het verhaal komen. Tijdens het lezen van het boek viel me op dat er gedeeltes zijn in het boek die pakkend zijn en vlot lezen en dat er ook enkele gedeeltes zijn die wat wollig zijn qua taalgebruik en het soms wat lastig is om als lezer de draad te blijven volgen. De titel van het boek dekt amper de lading. Het boek kent veel meer lagen dan enkel die van de vondeling. Het gaat ook over trovato; het vinden in plaats van het zoeken.

In het boek volg je twee verhaallijnen die op boeiende wijze op elkaar ingrijpen. Een boek met wonderlijke, bijna sprookjesachtige personages die goed tot leven komen in het verhaal. Interessant uitgangspunt is dat in dit boek gezocht wordt naar een ander boek waarvan het laatste hoofdstuk.... Nou ja, dat kun je beter zelf ontdekken.

Het boek leent zich uitstekend om zich te laten verfilmen. Ik verheug met al op een avondje Netflix. Ik ga het even laten bezinken om in de komende periode een volgend boek van deze auteur te lezen.

Meer recensies van MaartjeJ