Een prachtig geïllustreerd boek met hard cover gelezen in het kader van LEWA

MaartjeJ 18 mei 2024
Ik kan enorm genieten van het lezen van boeken. Het platform Hebban helpt mij bij het vinden van boeken om te lezen. Hebban biedt de Reading Challenge, recensies van lezers en volop artikelen ter inspiratie. En toe kwam de oproep voor LEWA; lees eens wat anders. De uitdaging om uit je comfortzone te stappen en eens een boek te lezen in een voor jou ander genre. Ik meldde me aan voor het genre fictie. Een genre dat ik normaal oversla. Ik lees graag non-fictie en historische romans. Voor fantasy boeken mis ik het juiste gen.

Hoe leuk was het om de mail te ontvangen dat ik mee mocht doen. Om vervolgens af te wachten totdat de postbode een pakketje bracht met daarin een boek. Welk boek zou het zijn? En hoe zou het zijn om eens een fantasy boek te lezen ? Bij het uitpakken van het boek, vielen direct de hardcover, de stofomslag en de mooie illustraties op. Wat een mooie uitgave is dit ! Na het lezen van het boek bespraken we dit op Hebban in een Leesclub aan de hand van vragen. Een heel leuke ervaring om samen een boek te bespreken en zo meer over het boek te ontdekken. Leuk om te merken hoe we teksten anders lazen en op zoek gingen naar de leeftijd van de hoofdpersoon.

'Je kunt dit boek misschien beter niet kopen.' De eerste zin in het voorwoord van de auteur prikkelt direct de nieuwsgierigheid. In het voorwoord verwijst de auteur naar zijn eerdere boeken en noemt dat het dit boek niet zo'n goed beginpunt is. Het boek volgt een dag van Bast, een fae. Bij de bliksemboom is hij in gesprek met kinderen over hun wensen en verlangens. Hij onderhandelt met hen om te komen tot oplossingen.

In de eerste hoofdstukken lijkt de verhaallijn uit losse onderdelen te bestaan. In de tweede helft van het boek ontstaat meer samenhang en begint het verhaal te 'stromen'. Om vervolgens aan het slot van het verhaal via een mooie twist bij elkaar uit te komen. Al met al een aangenaam verhaal om je een paar uur prima mee te vermaken.

Het boek las als een kwajongens boek een avonturenboek voor jonge tieners. Een verhaal over moed, vriendschap en omkijken naar elkaar. Ik kan me overigens wel vinden in de opening van de schrijver. Het verhaal is goed te volgen, echter er zijn veel impliciete verwijzingen. Dit maakt nieuwsgierig naar de hoofdpersoon en wat er eerder gebeurde. Het gaf me als lezer het gevoel dat ik context miste.

Het boek eindigt met de noot van de auteur. Een noot waarin hij vertelt over de verhalen die hij aan zijn kinderen vertelt en legt hij de link naar de totstandkoming naar dit verhaal en het herschrijven ervan.

LEWA; Het Smalle pad van Verlangen was een aangename kennismaking met fantasy. Het valt zo schat ik in de categorie fantasy-light. Mijn nieuwsgierigheid is aangewakkerd, ik ga nog een fantasy boek proberen.

Meer recensies van MaartjeJ