Meer dan een luchtig hapje

MaartjeJ 04 augustus 2024
Michiel Vos kennen we van bijvoorbeeld zijn wekelijkse gesprekje in de radio uitzending van Ruud de Wild. Gesprekjes waarin hij op luchtige wijze vertelt over de gebeurtenissen in de VS. Doordat hij zelf woont in de VS kan hij de gebeurtenissen goed duiden. Als Europeaan merk ik dat ik de ontwikkelingen in de VS op weg naar de verkiezingen niet altijd begrijp.

Toen ik dit boek tegenkwam, hoopte ik een lekker leesbaar boek te treffen waarin de ontwikkelingen ondermeer vanuit cultureel perspectief geduid worden. De flaptekst gaf me de indruk dat het net als de wekelijkse gesprekjes op de radio lichte kost zou zijn.

Het boek is meer dan dat. Michiel gaat in het boek vanuit verschillende thema's in op de politieke ontwikkelingen in de afgelopen decennia. Hierbij schetst hij een beeld dat het voor mij beter te begrijpen maakt wat er gaande is.

Zo gaat hij in op bepaalde waarden, waarbij ik de volgende uitspraak raak vond: ' What is the ask?' Iedere maaltijd, bijeenkomst op uitnodiging heeft een doel. Podium claimen, contacten leggen, fondsen werven.

Het besef dat het verhaal boven feiten gaat en dat historisch perspectief niet langer relevant is, komt wel binnen.

Voldeed het boek aan mijn verwachtingen? Niet helemaal. Afgaande op de flaptekst verwachtte ik een lichtvoetiger boek en las het op vakantie. Een boek als dit vraagt om meer focus tijdens het lezen en van de aangehaalde films zag ik er slechts een paar. Dit maakte sommige voorbeelden duidelijker dan andere.

Wat in het boek sterk naar voren komt, is de persoonlijke ontwikkeling van Europeaan naar Amerikaan, van the outside naar de inside. Of toch als het er op aan komt: toch van de zijlijn?

Meer recensies van MaartjeJ