Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Een liefdevolle herinnering aan een warme vriendschap

Mads Bruynesteyn 06 januari 2017

Vijf jaar geleden verdween de charismatische barman en wijnhandelaar Gijs Thio plotseling. Er werd lang naar hem gezocht, zonder succes. Ruim een maand later werd het levenloze lichaam van Gijs uit een Amsterdamse gracht gevist, de oorzaak onbekend. Beste vriend Gilles van der Loo (1973) is verdrietig en aangeslagen, maar het rouwproces wordt bemoeilijkt door de aanstaande geboorte van zijn eerste zoon, Nadim. Nu, enkele jaren na de dood van Gijs en na de verhalenbundel Hier sneeuwt het nooit (2012) en de roman Het laatste kind (2013), wijdt van der Loo een verhaal aan Gijs. Het omvat de drie grote liefdes van Issa - het alter ego dat de schrijver gebruikt in dit waarschijnlijk autobiografische boek -, zijn beste vriend Gijs, zijn pasgeboren zoontje Nadim en de horeca.

Het verhaal wisselt af tussen de diverse gebeurtenissen, die in andere tijdsspannen plaatsvinden. Zo ondergaat Issa in het heden de emoties die zijn ontstaan na het verlies van Gijs, dat hij moet combineren met de opvoeding van zijn pasgeboren zoon. In andere hoofdstukken lezen we juist over het ontstaan van de innige band tussen Issa en Gijs en de belevenissen van het duo. Issa vergooit zijn studie psychologie voor een bijbaan in de horeca, waar hij helemaal in opgaat. Het is ook daar waar hij zijn rolmodel Gijs Thio ontmoet, met wie hij samenwerkt in het eetcafé Zeppos en het Italiaanse restaurant Toscanini.

De eigenaar van het jasje uit de titel komen we tegen in bepaalde waanbeelden van Issa, die hij zich al dagdromend voorstelt. Issa kent Luis Martín, een Spaanse barman, immers alleen uit de verhalen van Gijs, die in Luis Martín zijn leermeester ziet. Gijs leerde het vak van hem, mocht zijn jasje dragen en keek op tegen zijn ietwat vreemde gedragingen. Hetzelfde gebeurt vervolgens ook met Issa, die zonder vader opgroeide en waar Gijs de (vader)rol van voorbeeld en docent vervult, inclusief typische capriolen.

Zo kent de roman drie verhaallijnen, wat zorgt voor een prettige gevarieerdheid: het leven met Gijs, het leven zonder Gijs en het speculatieve leven van Luis Martín, schijnbaar verzonnen door Issa.

Gilles van der Loo heeft een aansprekende, beeldende schrijfstijl. Hij weet perfect de Amsterdamse sferen te omschrijven, wat hij voornamelijk doet met gedetailleerde beschrijvingen van de omgeving. Naast de drukke straatjes, de sluiproutes en de door toeristen bevolkte pleinen, schetst hij vooral een levendig beeld van de horecagelegenheden in de hoofdstad. Het reilen en zeilen binnen deze kroegen, cafés en restaurants is interessant en toont de passie die Van der Loo voor het horeca-gilde heeft. Een aanrader is het dan ook om de beschreven plekken te bezoeken en eens op de bezigheden van het personeel te letten; je zult er nu met andere ogen naar kijken.

Een ander kenmerkende eigenschap in het proza van Van der Loo is de vergelijking die hij vaak probeert te maken bij het omschrijven van iets. Het is soms wat overbodig en nietszeggend, maar vaker zijn het vindingrijke zinnen die je als lezer laat begrijpen hoe Van der Loo het voor zich ziet. Het is beeldend en treffend, juist omdat het meestal kleine dingen betreft.

“Boven hun hoofden knipperde de tl-buis als een oog waar zand in gestrooid was.”

“Met de traagheid van trekkende thee heupwiegde ze langs de biertappen […]”

“Drie droge klopjes waren het, het soort waarmee een hondenhater het bejaarde huisdier van zijn directeur zou aaien.”

Liefde, bewondering, kameraadschap, maar ook verdriet, haat en afgunst; Gilles van der Loo schrijft een gedenkwaardige hommage voor zijn vriend Gijs Thio, opdat hij niet vergeten mag worden. Het jasje van Luis Martín is een liefdevolle herinnering aan een warme vriendschap tussen twee horeca-goeroes.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Mads Bruynesteyn

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur