Vriendschapsband met een boom

MaesInge 02 juli 2024
Bibi Dumon Tak is een Nederlandse schrijfster die vooral non-fictie voor kinderen schrijft onder de vorm van waargebeurde verhalen. De meeste verhalen zijn vertaald en ze kreeg al meerdere literaire prijzen.
Dit boek gaat over een boom, die echt bestaat en ooit deel uitmaakte van een natuurlijk landschap maar nu alleen overblijft op de middenberm van een autosnelweg.

Het verhaal wordt verteld vanuit de boom zelf. Dit maakt het boek niet alleen origineel maar zo bouw je, als lezer, ook een vriendschapsband op met de boom. De eik vertelt niet alleen haar levensverhaal maar staat ook stil bij enkele belangrijke levensvragen die ook voor ons als mensen belangrijk zijn. Zoals waarom we constant op groei en beweging gefocust zijn, waarom er zo weinig aandacht is voor rust, om even stil te staan, na te denken en rondom te kijken.

Het boek heeft korte hoofdstukken die ofwel verteld worden door de eik, ofwel door het ondergrondse wortelwijde web (het wortelnetwerk van bomen). De schrijfstijl is verschillend bij beide vertellers. Dat maakt het boeiend.

De auteur schrijft niet alleen heel vlot maar ze slaagt er in om kennis over te brengen op een fijne manier. Door de keuze van het perspectief bouw je, als lezer, een band op met de boom waardoor je recht het verhaal wordt ingetrokken, intens mee leeft en verder wenst te lezen om te weten hoe het afloopt. Het boek is bovendien mooi geïllustreerd met passende tekeningen.

Ik ben alvast gewonnen voor haar schrijfstijl en de manier waarop ze non-fictie in een verhaal weet over te brengen.

Meer recensies van MaesInge