Lezersrecensie
Origineel en boeiend
Jos Vandervelden is programmamaker en eindredacteur bij VRT Nieuws. Hij is geboeid door geschiedenis, kunst en het Vlaamse landschap. Vanuit deze interesses schreef hij meerdere boeken over Vlaanderen en België. In dit boek combineert hij geschiedenis en kunst.
De auteur is ervan overtuigd dat elk schilderij gekleurd is door het tijdsgewricht waarin de schilder leeft of heeft geleefd. Omdat, volgens hem, de geschiedenis zich beter laat zien in contrasten, heeft hij ervoor gekozen om in thema’s te werken in plaats van de geschiedenis chronologisch te vertellen. Vb. leven en dood, pijn en genot. Bij elk thema bespreekt Jos Vandervelden twee schilderijen die uitersten symboliseren, zoals een schilderij dat vreugde vertoont en een schilderij dat verdriet uitstraalt.
Bij elke bespreking maakt hij eerst een beschrijving van wat er te zien is op het schilderij. Van daaruit vertelt hij een stukje Belgische geschiedenis over een bepaald aspect, zoals de ruimtelijke ordening, de fruitteelt of de roeisport, maar evenzeer sociale thema’s komen aan bod. Hij belicht ook een stukje van het leven en het werk van de kunstenaar.
De auteur is een rasechte verteller waardoor zijn werk bijzonder aangenaam leest. De afwisseling tussen de schilderijen en de geschiedenis houden het boeiend. Maar ik ben vooral verrast door de manier waarop hij de geschiedenis benadert. De keuze om te werken met thema’s en de uitwerking ervan zijn origineel vorm gegeven. Geen oneindige politieke beschrijvingen maar onderwerpen die in andere geschiedenisboeken zelden aan bod komen. Het is eerder een beschouwing van de tijdsgeest dan geschiedschrijving.
Een prachtige ode aan de Belgische schilderkunst.
De auteur is ervan overtuigd dat elk schilderij gekleurd is door het tijdsgewricht waarin de schilder leeft of heeft geleefd. Omdat, volgens hem, de geschiedenis zich beter laat zien in contrasten, heeft hij ervoor gekozen om in thema’s te werken in plaats van de geschiedenis chronologisch te vertellen. Vb. leven en dood, pijn en genot. Bij elk thema bespreekt Jos Vandervelden twee schilderijen die uitersten symboliseren, zoals een schilderij dat vreugde vertoont en een schilderij dat verdriet uitstraalt.
Bij elke bespreking maakt hij eerst een beschrijving van wat er te zien is op het schilderij. Van daaruit vertelt hij een stukje Belgische geschiedenis over een bepaald aspect, zoals de ruimtelijke ordening, de fruitteelt of de roeisport, maar evenzeer sociale thema’s komen aan bod. Hij belicht ook een stukje van het leven en het werk van de kunstenaar.
De auteur is een rasechte verteller waardoor zijn werk bijzonder aangenaam leest. De afwisseling tussen de schilderijen en de geschiedenis houden het boeiend. Maar ik ben vooral verrast door de manier waarop hij de geschiedenis benadert. De keuze om te werken met thema’s en de uitwerking ervan zijn origineel vorm gegeven. Geen oneindige politieke beschrijvingen maar onderwerpen die in andere geschiedenisboeken zelden aan bod komen. Het is eerder een beschouwing van de tijdsgeest dan geschiedschrijving.
Een prachtige ode aan de Belgische schilderkunst.
1
Reageer op deze recensie