Origineel en een grote meerwaarde

MaesInge 27 juni 2024
‘Magritte ontsluierd’ is een bijzonder origineel boek. De auteur beschrijft het leven van de kunstenaar aan de hand van 50 bekende en minder bekende werken. Bij elk werk vertelt de auteur waar de schilder zijn inspiratie haalde voor het betreffende schilderij.

Zo komen we met behulp van Magrittes oeuvre meer te weten over zijn leven, zonder dat je daarvoor een uitgebreide biografie moet lezen. Bovendien maakt het een volgend museumbezoek zoveel interessanter.
Het boek is duidelijk en mooi vorm gegeven. Uit elk schilderij haalt de auteur een viertal elementen die hij toelicht. Het is geen ouderwetse geschiedenisles.

Een minpunt is dat voor sommige werken niet vast staat of de geschreven uitleg wel degelijk de effectieve inspiratiebron was. De auteur haalt dikwijls aan dat het een mogelijke optie is. Zo verwijst hij soms naar mythologische verhalen of de Freudiaanse droomanalyse, maar de auteur voegt er zelf aan toe dat het slechts een mogelijke verklaring is. Soms lijkt het wat ver gezocht.

Toch heeft het boek mij enorm verrijkt en vind ik het een aanrader. Ik kijk nu al met een ander oog naar zijn schilderijen.

Meer recensies van MaesInge