Het leven van een tuinman in de 17de eeuw

Magdavh 17 juni 2024
Literatuur is even ontsnappen aan de dagdagelijkse werkelijkheid. Waarom dan niet eens vertoeven in het gezelschap van tuinmannen uit het begin van de 17de eeuw? Die mogelijkheid wordt ons door Els Launspach geboden in de roman De tuinen van licht.
We volgen het niet zo eenvoudige levenspad van Pierre Montjoie, als bastaard opgegroeid in de buurt van zijn moeder en later door zijn vader opgeleid tot hovenier in dienst van het Franse Hof. Het lot zal hem naar verschillende plaatsen in Europa brengen, zodat je als lezer kennis maakt met diverse opvattingen over tuinarchitectuur. Je krijgt ook de gelegenheid belangrijke persoonlijkheden zoals de stadhouder Prins Maurits en de wetenschapper Simon Stevin te ontmoeten. Het hoofdpersonage blijft zich echter zijn ganse leven een buitenstaander voelen, iemand aan wie onrecht wordt aangedaan. Hij stelt zich vragen over de rol die hij speelt zowel op professioneel vlak als in zijn eigen gezinsleven. Deze thema’s maken de roman tot een boeiend verhaal waarin het historische en het psychologische aspect aan bod komen.

Meer recensies van Magdavh