Voor jongeren van een jongere

Magdavh 13 maart 2022
Wie kan zich beter inleven in de gevoelswereld van een 17-jarig meisje dan een leeftijdsgenoot? Dit is wat Lotte Van de Woestyne (2004) deed in haar debuutroman voor tieners.
Met een feilloos aanvoelen welke emoties het leven van een jong meisje hopeloos in de war kunnen brengen heeft ze een verhaal gecreëerd dat zich afspeelt in de jaren ’70 in een fictief kustplaatsje. Het leven van de jonge Helena, van wie verwacht wordt dat ze voor een groot deel de zorg voor haar jongere broertje opneemt, wordt overhoop gehaald als ze slachtoffer wordt van de slechte bedoelingen van een schoolvriend. Vanaf dat moment ervaart ze hoe eenzaam je kan zijn, hoe zwaar het is om al die overrompelende gevoelens een plaats te geven, welke strijd je moet leveren om de draad van het leven weer op te nemen. “Misschien wil ik gewoon een nieuwe toekomst en een ander verleden.” (p.100).
Ernstige thema’s zoals dood, verlies, verkrachting komen in dit verhaal aan bod, allemaal gezien vanuit de wereld van de jongeren. Bovendien hanteert de schrijfster een mooie stijl met soms onverwachte vergelijkingen en personificaties.
Een leeservaring die tot nadenken stemt, een veelbelovend debuut.

Meer recensies van Magdavh