Dapper boek over misbruik.

Maggie020 28 juni 2024
Het is geen plezierig boek om te lezen, maar wel een nuttig boek. Jeffrey beschrijft duidelijk hoe grooming en manipulatie zijn leven hebben beïnvloed. Ik hoop dat het boek bewustzijn creëert.

Jeffrey stelt zich kwetsbaar op en door het schrijven in de ik-vorm laat hij je dichtbij zijn, soms wat kinderlijke, gedachten en emoties komen, waardoor je ook begrijpt waardoor hij prooi heeft kunnen worden. De tweestrijd in hem wordt duidelijk weergegeven, net als de freeze-reactie en laat zien dat, ook met consent, seks met een minderjarige niet oké is. De details maken zijn verhaal open en eerlijk, maar ook heftig. Er staat niet voor niets een triggerwarning voorin.

Ondanks het heftige verhaal leest het boek vlot weg, mede door een losse, directe schrijfstijl met dialogen. Door de naïviteit van de ouders en de langdurigheid, had ik wel af een toe een pauze nodig. Het verhaal roept emoties op (verontwaardiging, boosheid, onbegrip) en het autobiografische karakter vergroot dit. Minpunt is dat de “predators” wat onuitgewerkt blijven ( ik meen vanwege herkenbaarheid).

Gelezen voor de Hebban debuutprijs.

Meer recensies van Maggie020