Een simpel bestaan

Maggie020 09 september 2024
Een bijzonder boek. Anders dan anders. Wil je snel, spannend en veel actie, sla dit boek dan over. Wil je genieten van uitgebreide beschrijvingen van de omgeving en van de dagelijkse bezigheden, dompel je dan onder in het leven van Bell en Sigh. En ervaar hoe het is om op het Ierse platteland een simpel leven te leiden en de vergankelijkheid te ondergaan.

Naast de vele spaties en verspringingen in de lay-out, is de schrijfstijl detaillistisch en melodieus. Ik heb het idee dat het verhaal met veel aandacht is geschreven en dat er tekeningen zijn gemaakt met woorden. De beschrijvingen tot in detail en vooral de vele opsommingen gingen mij af en toe wat tegen staan.

Tevens vind ik het jammer dat ik eigenlijk niet zoveel te weten ben gekomen over de protagonisten. Er staan geen dialogen in het boek en van het verleden krijgen we ook weinig mee. Niet echt een plot, maar meer een documentaire over hun symbiotische en wat dwangmatige leven in het hier en nu. Waarbij het consuminderen en het leven naar eigen inzicht inrichten mij wel aanspreken.

Waar ik dacht dat ik volledig ontspannen zou raken van dit boek bleek ik soms te verkrampen door hun manier van leven en werd ik onrustig van alles wat kapot, vervuild of verouderd was. Dat kan komen doordat ik op mijn werk hier continue voor in de regelstand moet, dus dat zal aan mij liggen. Ik heb van de mooie en soms subtiel grappige teksten genoten, maar het bleef mij ondanks de vele details toch te oppervlakkig.

Meer recensies van Maggie020