Sterke, donkere thriller!

Manon 23 oktober 2024
In Alles keert terug moet Aura Reyes nog tien minuten zien vol te houden, een levensbedreigende race tegen de klok vanuit de dodencel. Aura is gevangene, en de situatie is uitzichtloos, maar ze is vastbesloten haar tweelingdochters, Cris en Alex, weer in de armen te sluiten. Met hulp wordt er een plan gemaakt om haar te bevrijden. Een mysterieuze beller weet Aura met een flinke portie bluf uit de gevangenis te krijgen. Als tegenprestatie moet Aura een opdracht voltooien, maar wordt daarbij tegengewerkt door Ponzano en de rijke en machtige familie Dorr, met Irma Dorr aan het roer. Irma overmeesterde eerder Ponzano al en ze weet precies hoe ze haar kaarten moet spelen voor haar eigen gewin.

Het verhaal is een vervolg op Alles brandt en hoewel het tweede deel op zichzelf te lezen is, is het aan te raden om met het eerste deel te beginnen. Vanaf de eerste pagina is er actie aanwezig, met heftige scènes die meteen de toon zetten. Het verhaal bestaat uit vijf delen, elk voorzien van een fullpage illustratie, en wordt regelmatig onderbroken door fragmenten uit een mysterieus manuscript. Dit geeft het boek zeker iets extra’s.

Juan Gómez-Jurado schrijft op een manier die je als lezer weet te pakken. Met aandacht voor veel details voelen de personages echt, maar zou van mij nog wat dieper mogen gaan. Aura en Irma zijn krachig beschreven en Aura vecht letterlijk voor haar leven. De band met haar dochters is voelbaar. Het verhaal leest vlot en door de hoeveelheid actie en de korte hoofdstukken wil je het boek haast niet wegleggen.

Door de hoeveelheid personages moet je goed je hoofd erbij houden en de verrassende wendingen zorgen ervoor dat je steeds benieuwd blijft naar wat er gaat gebeuren.

Alles keert terug is niet een boek wat ik zelf snel zou kiezen maar ik vond het een spannend verhaal vol actie, geweld en verrassingen. Voor fans van donkere thrillers, is dit een sterk boek.

‘Soms is overleven geen keuze, maar een race tegen de tijd.’

Meer recensies van Manon