Spannend en heel tof!

Manon 23 september 2024
Ik mocht kennis maken met de nieuwste serie Goldfish. Goldfish is naast een super spannend avontuur een serie voor 12+ en vertaald naar het Nederlands. Daarmee is het de eerste Nederlandstalige manga voor deze leeftijden en kunnen dus jongere kinderen ook eindelijk kennismaken met Manga.

Het bijzondere aan deze Manga is dat het speciaal geschreven is voor de jongere lezers vanaf twaalf jaar. Het bevat minder of geen geweld en de verhaallijnen passen perfect bij de leeftijd.

De covers springen er natuurlijk meteen uit, ik begrijp wel dat dit jonge lezers aanspreekt. En wat ook meteen opvalt is dat je het boek eigenlijk achterstevoren leest. En ik als ‘groentje’ begon al bijna achteraan. Gelukkig werd ik daar meteen gewaarschuwd dat dat de achterkant was van het boek en stond er een korte uitleg over hoe je Manga moet lezen; van rechts naar links dus! Alleen dat al vond ik een ervaring.

Goldfish is een avontuur over de vissersjongen Morrey. Alles was hij aanraakt verandert plotseling in goud. Dit avontuur over kracht, magie en prachtige maar gevaarlijke schatten is geschreven in stripvorm, gedrukt in zwart wit. Voor en achterin vind je wel een aantal fullcolour pagina’s, maar het verhaal is in zwart wit.

Ik moest even wennen aan de manier van lezen, maar ik vloog door het verhaal. En heerlijk dat deel twee ook meteen al lag te wachten.

Jonge lezers, en zeker lezers die dol zijn op strips vol avontuur, zullen smullen van deze serie. Goldifsh is een aanrader voor fans van Dragon Ball Z, Pokémon of One Piece.

Meer recensies van Manon