Meepuzzelen in dit slotdeel van een geweldige serie

ManonHendriks 22 juli 2024
Het is weer een lekkere dikke, het nieuwste boek van Camilla Läckberg en Hendrik Fexeus. Het derde en laatste deel in de serie met politie-inspecteur Mina Dabiri en mentalist Vincent Walder in de hoofdrol. Ik moet eerlijk zeggen: het duurde even voor deze serie me pakte. Ik moest wennen aan Mina en Vincent, die in niets lijken op de sympathieke en herkenbare Erica Falck en Patrick Hedström uit Läckbergs Fjällbacka-serie. Maar inmiddels heb ik ook Mina en Vincent in mijn hart gesloten, en ik verheug me dan ook op dit slotdeel!

Wat zo fijn is aan alle boeken in deze serie, is dat de lezer lekker kan meepuzzelen. Of dat is althans het gevoel dat de schrijvers je willen geven, en daar slagen ze goed in. De lezer weet net iets meer dan de hoofdpersonen, daardoor krijg je het gevoel dat je zelf onderdeel bent van het onderzoek. Heerlijk! En het geeft natuurlijk een goed gevoel dat je soms eerder de touwtjes aan elkaar kunt knopen dan de hoofdpersonen, dat is knap gedaan.
Door de vele perspectieven in het boek duurt het even voor je erin komt, maar als de eerste twee delen hebt gelezen dan glijd je gemakkelijk in deel 3 en heb je veel ‘O ja’-momentjes. De personages maken deze serie ook zo leuk, je wil weten hoe het met dat bijzondere politieteam afloopt, ook in hun privéleven.

De berekeningen, codes en methoden van Vincent gaan soms wel wat ver, eerlijk gezegd kon ik het niet altijd volgen, maar dat doet niets af aan het verhaal.
Het boek zit vol goede cliffhangers, spannende momenten en is doorspekt met veel humor.
En dan die plottwist. Wauw. Die maakt dat je alle drie de dikke pillen waaruit deze serie bestaat opnieuw wil lezen met de kennis die je nu hebt…