Anders en herkenbaar

Marceline de Waard 06 juli 2024 Auteur
Baba Segi is de echtgenoot in dit verhaal over een polygaam huwelijk. Hij heeft het goed voor elkaar met drie vrouwen en zeven kinderen. Dat verandert als hij een vierde vrouw trouwt: de slimme Bolanle. De andere drie vrouwen moeten niets van haar hebben omdat ze gestudeerd heeft en maken haar het leven zuur.

Maar de problemen beginnen pas echt als Bolanle maar niet zwanger raakt. Babi Segi gaat met haar naar de gynaecoloog en een vruchtbaarheidstraject gaat van start.
Ondertussen maken de andere drie vrouwen Bolanle het leven zo zuur in de hoop dat ze vanzelf vertrekt. Ze knoeien met eten en gif. En gaan daarin heel ver, te ver.

De opbouw van de roman is prettig: niet alleen het verhaal van Bolanle komt aan bod, maar ook dat van de andere vrouwen. Hierdoor wordt inzichtelijk waarom ze zich zo bedreigt voelen door deze jonge, mooie en slimme echtgenote.
Voor alle vrouwen van Baba Segi geldt dat een huwelijk met hem een vlucht was, een redding. Want sympathiek is hij niet. Bovendien is hij ook nog eens een rampzalige minnaar. Boeiend is hoe de vrouwen een manier vinden om hun eigen weg te gaan en op eigen wijze ook een oplossing voor de liefde vinden.

De personages zijn goed neergezet. Ondanks de heel andere cultuur en gewoonten zij de emoties die loskomen herkenbaar waardoor de personages voor mij invoelbaar werden.
Bijvoorbeeld Bolanle, bij mij kwam de vraag op waarom ze daar bleef en waarom ze überhaupt aan dit polygame huwelijke begon. Als gestudeerde vrouw lagen immers andere opties voor haar open. Hiervoor gaat het verhaal terug in de tijd en een verdrietige waarheid ontvouwt zich, een waarheid die helaas breder is dan deze Nigeriaanse cultuur.

Al met al vond ik het een prettig leesbaar boek en ook het inkijkje in de Nigeriaanse cultuur is interessant. Hartverwarmend vond ik hoe de vrouwen in deze omstandigheden een eigen weg vonden om te overleven en de plot vond ik geweldig. Mooi en interessant verhaal.

Meer recensies van Marceline de Waard