Prachtig verhaal over de moed van een vrouw!

MargaKater 18 oktober 2024
Bij dit boek blijkt maar weer ''ondanks een vreemde en niet uitnodigende cover'' dat er een prachtig verhaal te lezen is.
Ik vond de cover namelijk niet echt aantrekkelijk waardoor dit boek al een poosje in de kast stond.

Maar dit boek is een absolute aanrader. Een verhaal over een moeder op de vlucht met haar 8 jarige zoon. In een land waar de drugskartels het voor het zeggen hebben. Waar ben je dan nog veilig als je juist voor zo'n kartel op de vlucht bent?

Want is Lydia wel veilig in de andere delen van Mexico of heeft Javier de baas van het kartel daar ook macht. Elke keer als ze weer kilometers verder zijn lijkt het wel of hij overal oren en ogen heeft.

Als ze de zusjes Soledad en Rebecca tegenkomen besluiten ze om samen verder te reizen. Maar de schoonheid van deze meisjes is in deze landen eerder een voek dan een zegen. Want als een man je wil hebben voor zijn behoeftes heb je weinig keuze dan je over te geven in de grillige handen van bendes en is er niemand meer veilig waar je van houdt.

Dat maakt dit boek ook zo heftig. Te weten dat meisjes/vrouwen zo van de straat geplukt worden of uit hun dorp mee genomen worden, verkracht en beroofd van hun vrijheid en niemand die iets kan doen.

Moord, verkrachtig, corruptie; het komt allemaal voorbij.
En helaas als je op internet gaat google'n is het geen verzonnen verhaaltje. Dit is wel degelijk de realiteit waar migranten mee te maken hebben.

Wat ik wel een beetje vervelend vond, er werden veel Spaanse woorden gebruikt die niet vertaald worden. Waardoor ik regelmatig even Google translate nodig had.

Een verhaal over de moed van een moeder die haar kind een veilige toekomst wil bieden in El Norte de Verenigde Staten!

Ps: Het boek heeft een op het eerste gezicht sobere omslag, waarin blauwe kolibries (kenmerk van Acapulco en een symbool van liefde en vrijheid) afgebeeld staan op een crème achtergrond voorzien van prikkeldraad (grens tussen Amerika en Mexico). Past dus zeker wel bij het verhaal.

Meer recensies van MargaKater