Leuk, maar een beetje rommelig

Margje_V 21 juni 2024
De Bigamist – Rona Halsall

Rona Halsall is geboren in Nottingham en ging naar de universiteit in Leeds. Tien jaar later verhuisde ze naar Noord-Wales waar ze met haar gezin woonde. Ze begon pas op haar vijftigste te schrijven en zeven jaar later werd haar eerste boek pas gepubliceerd. Ondertussen heeft ze al meer dan tien boeken achter haar naam staan. Puzzelen is een van haar favoriete dingen. Als haar lezers niet weten hoe het verhaal afloopt, geniet ze daar het meest van.

‘Met Emma, Sams echtgenote. Kan ik hem misschien even spreken?’ Even bleef het stil. ‘Eh, hoe bedoelt u? Ik ben Sams vrouw.’

Emma is portretschilder, wil heel graag kinderen en ontmoet Sam bij een therapiegroep. Sam is architect. Ze hebben allebei behoorlijk wat te verwerken en vallen als een blok voor elkaar. Maar al snel blijkt dat ze ook beide veel geheimen voor elkaar hebben. Al heel snel is ze zwanger van hun eerste kind en de zwangerschap is lastig voor Emma. Ze vergeet dingen, zoals het gas uitzetten, haar sleutels is ze steeds kwijt en ze wordt een beetje paranoia.

“Maar ik weet hoe het gaat als je honger hebt.” “Dan draai je een beetje door. “

Als er geld van Emma haar rekening verdwijnt en Sam steeds op vaste tijden weg is, gaat Emma vraagtekens zetten. Waar is hij toch steeds, wat doet hij en vooral met wie is hij?
Het verhaal begint met een spannende proloog. Daardoor is de verwachting hoog, alleen wordt deze zeker in de eerste honderd bladzijden niet waargemaakt. Het leest een beetje verwarrend doordat het perspectief steeds verandert. Het verhaal is niet ingewikkeld, maar het voelt alsof je er als lezer niet helemaal bij bent. Vanaf het moment dat het een beetje spannend wordt, wil je wel graag doorlezen. Je denkt dat je weet hoe het zit, maar dan komt er weer een plottwist en begint je brein weer helemaal opnieuw na te denken over een dader of een geheim uit het verleden van zowel Sam als Emma.

De ene plottwist volgt de andere op en voordat je het weet zit je aan het einde van het verhaal na te gaan of dit nu enorm theatraal was of dat het juist erg slim in elkaar zat. Ergens is het een beetje rommelig en onwaarschijnlijk, juist door al die verschillende plottwisten.

Drie sterren.

Margje