De Vietnamoorlog en de vergeten vrouwen

Maria K 27 maart 2024
De vergeten vrouwen van Kristin Hannah, een boek over de ervaring van verpleegkundige Frankie McGrath. Het verhaal speelt zich af net voor, tijdens en na haar periode in Vietnam. Kristin Hannah heeft al diverse boeken geschreven, dit mijn eerste kennismaking met deze Amerikaanse auteur.

Ik wilde dit boek graag lezen omdat alles wat ik tot nu toe wist over de oorlog in Vietnam vanuit mannelijk oogpunt is geschreven. Ook omdat de oorlog in Vietnam minder bij mij bekend is dan bv de tweede wereldoorlog. Dit boek heeft me niet teleurgesteld, in tijden niet zo'n prachtig ingrijpende en leerzame boek gelezen. Absoluut een boek om verfilmd te worden.

Het verhaal gaat over Frankie, een jonge verpleegster, die beschermd opgegroeid in Californië, in een conservatief militaire gezin. Haar toekomst een diploma halen, trouwen en een gezin stichten, daar gaat iedereen in het gezin vanuit. Het zijn de jaren 60 en de wereld is aan het veranderen. Als ze iemand hoort zeggen “Vrouwen kunnen ook helden zijn” veranderd ze haar koers en gaat als verpleegster naar Vietnam. Want is haar familie zijn veel helden geweest en de verwachtingen naar haar broer toe als soldaat in Vietnam vanuit haar vader zijn dan ook hooggespannen. Maar ze wil als vrouw ook een verschil maken en haar steentje bijdragen, misschien ook een held worden?
Dit boek beschrijft de oorlog in Vietnam met de Vietcong, ook de daden van haar eigen landgenoten Amerikanen, de verwoesten dorpjes van de lokale bevolking en del schade aan onschuldige burgerslachtoffers. Je leert heel veel over deze oorlog in dit boek zonder dat dit zwaar is of de vaart uit het boek wordt gehaald.
In het tweede helft van het boek gaat het over de terugkeer uit de oorlog. Deze is zwaar omdat deze oorlog door Amerika niet als succes wordt gezien, maar als zinloos. De waardering voor haar inzet en alle andere verpleegster en soldaten blijft uit en ze worden veroordeeld voor deze vreselijke oorlog. Het is moeilijk om na een oorlog je leven weer op te pakken, de gruwelijke herinneringen alles wat ze heeft meegemaakt moet een plek krijgen in het leven na de oorlog.
Dit boek geeft een goed inzicht in de oorlog van Vietnam vanuit het gezichtspunt van Frankie, als toegevoegde waarde in dit verhaal vind ik de briefwisselingen met het thuisfront. Hierdoor zie je hoe in Amerika het leven verder gaat, langzaam het standpunt Vietnam veranderd. Subtiel maar hierdoor merk je wat oorlog met mensen en landen doet.

Het boek geef ik 5 ***** sterren. Dat is gebaseerd op de prettige schrijfstijl, de wijze waarop de oorlog wordt beschreven. De oorlog wordt goed onderbouwd, je merkt dat voor dit boek degelijk onderzoek is gedaan.
Veel informatie over de oorlog, zonder dat de vaart uit het boek wordt gehaald en het nog steeds een roman blijft.

Met dank aan Hebban voor het ter beschikking stellen van dit boek.

Meer recensies van Maria K