Moeders Geheim

Maria K 28 februari 2024
Dit is de tweede boek die ik lees van deze schrijfster, de eerste was Het huis in Bellevue Gardens.
Het eerste boek smaakte naar meer, dus heb ik dit boek een kans gegeven, Ik ben niet teleurgesteld.

Al zolang ze zich kan herinneren lijdt Fay Knox aan vreemde flashbacks, die worden veroorzaakt door heel verschillende dingen: een Frans chanson, de kerkklokken van de Notre Dame. Volgens haar moeder is Fay nog nooit buiten Engeland geweest, laat staan in Frankrijk, maar waarom komt Parijs haar dan zo angstaanjagend bekend voor?

Dit boek heeft twee tijdlijnen. De tijd in in 1962 gedurende 1 week in Parijs, plus wat tijd ervoor en erna.
De belangrijkste gebeurtenissen spelen in het verleden tijdens de oorlog in Parijs. Een oude vriendin van haar moeder die Fay via het klooster heeft weten op te sporen verteld Fay wat er is gebeurd. Het is het verhaal van ouders van Fay. Hun levens tijdens de oorlog in Parijs geven een goed beeld van hoe het leven toen was. Om te overleven, maar ook de strijd om anderen bv de joden te redden.

Actueel is de terloopse, maar niet zo bedoelde vergelijking van de vervolging van de Joden met de behandeling die Algerijnen ten deel is gevallen door de Fransen. De afslachting van de tussen de zeventig tot tweehonderd weerloze Algerijnen door de Franse politie tijdens een vreedzame demonstratie in oktober 1961, het tijdstip van zoektocht van Fay in Parijs, wordt expliciet genoemd. Helaas wordt dit niet verder uitgewerkt en blijft het gewoon een terloops melding.
Ik geef daarom het boek 4 sterren.

Meer recensies van Maria K