Is het allemaal Onzin?

Maria 09 augustus 2024
Voor de relaxte-leraar-zomer-lees-bingo ging ik op zoek naar een boek van Paul van loon en deze titel en cover sprak me meteen aan. Allemaal onzin is een heerlijk humoristisch en fantasierijk voorleesboek. Of het echt zo geschikt is voor het slapengaan? Daar zijn de meningen misschien over verdeeld.

Het boekje bestaat korte hoofdstukjes. Deze zijn geschreven zonder moeilijke woorden en met niet te lange zinnen. Zo kunnen de kinderen ze al snel zelf lezen, maar wat is er nu leuker dan elke avond een stukje voor te lezen aan je kind?
Het taalgebruik is luchtig en bevat veel humor en grappige woordspelingen, waarvan alleen de naam van het kleine mannetje al regelmatig een glimlach op je gezicht tovert: wanneer Vladimir nl. zijn ouders de avonturen vertelt , die hij ’s nachts beleeft zeggen zij “Dat is onzin” en ja, dat klopt!

Vladimir en Onzin beleven grappige avonturen, die de fantasie van de kinderen zullen prikkelen. Gelukkig zijn ze zeker niet eng, want dan zouden ze voor het slapen gaan misschien wat minder geschikt zijn.

Elk hoofdstuk is een nieuw avontuur waarin Vladimir de hoofdrol speelt. Met Onzin erbij is het steeds weer dolle pret. Achter het behang kunnen ze alles beleven wat ze willen, draken aaien of voetballen met de maan. Maar ook als Vladimir iets droomt of ergens aan denkt, zorgt Onzin ervoor dat het gebeurt. Als papa en mama dan komen kijken waarom hij nog niet slaapt zegt Vladimir: “Dat is Onzin!” En dan liegt hij niet eens, of wel?
Een echte aanrader dit boekje, en niet alleen voor het slapen gaan. Ook in de klas zal het voor menig leuk voorleesuurtje zorgen.

Meer recensies van Maria