Detectivebureau Blom & Blom.

Maria 04 juli 2024
Bloedband is het tweede deel in de Barbara Eck serie van Jet van Vuuren.
Dank je wel Hebban en Ambo/Anthos voor het mogen ontvangen van dit recensie exemplaar.

Het tweede deel start ongeveer een jaar later. Barbara en Kim zijn na ruim dertig jaar herenigd. Ze bundelen hun krachten en beginnen samen een detectivebureau Blom & Blom. Barbara is zielsgelukkig en is van plan Kim niet voor een tweede keer te verliezen. Toch houdt Kim haar verleden verborgen voor Barbara en laat er maar weinig over los. Ze krijgen al snel hun eerste opdracht; een bekende Nederlander die beschuldigd wordt van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Barbara en Kim proberen de waarheid boven water te krijgen. Intussen is ook Teun, het broertje van Gijs, weer opgedoken. Hij heeft gezworen wraak te nemen op Barbara. Lopen zij en Kim gevaar?

Net als in het eerste deel lopen hier weer meerdere verhaallijnen naast elkaar.
De eerste verhaallijn is die van Barbara en Kim. Beide sterke vrouwen, ieder met hun eigen rugzak. Er wordt af en toe gerefereerd aan eerdere gebeurtenissen uit het eerste deel. Ik ben blij dat ik dat deel hiervoor geluisterd heb, zo kun je het verhaal goed volgen. Anders mis je toch wel het een en ander denk ik. Barbara worstelt met haar schuldgevoelens ten opzichte van haar vriend en collega Ben, die in het eerste deel mede door haar toedoen om het leven is gekomen. Daarnaast wil ze Kim behoeden voor hetzelfde lot als zij in haar jeugd heeft meegemaakt, maar Kim heeft zo haar eigen geheimen, die ze niet zomaar met Barbara deelt. Beide personages worden weer goed uitgewerkt, zodat je weet wat hun beweegredenen zijn. Hun opbouwende relatie gaat niet vanzelf, beide eigenzinnig, dus botst het regelmatig.

De tweede verhaallijn is die van Lennard Wallage en zijn vrouw Joyce. Hierin komt ook roddeljournaliste Mira voor met haar eigen juicekanaal en haar “hulpje” Anne. Deze personages zijn erg realistisch beschreven. Zeker in deze tijd met veel nieuws omtrent grensoverschrijdend gedrag is dit een actueel thema. Je leest op deze manier hoe veel dingen in zijn werk gaan, de invloed van de social media en hoe ze in staat zijn in zeer korte tijd iemand tot de grond toe af te branden, zonder te weten of het allemaal waar is. Het grote publiek staat snel klaar met een oordeel en zowel slachtoffer als verdachte kunnen daar niets tegen doen zonder harde bewijzen.

De derde, en in mijn ogen spannendste verhaallijn, is die van Teun. Hij is het broertje van Gijs, Barbara’s ex-geliefde, en oom van Kim. Deze verhaallijn wordt verteld in de vorm van gesprekken tussen Teun en zijn psychiater. In deze verhaallijn komt de invloed van hun opvoeding in de Bible Belt naar voren. Hij is ervan overtuigd dat de hand van God hem stuurt en aangeeft dat hij wraak moet nemen op de vrouw, die zijn broer verleid heeft.

Met deze verhaallijnen brengt Jet weer voldoende spanning in het verhaal zodat de lezer geboeid blijft. De korte hoofdstukken en wisselingen van perspectief geven het verhaal vaart. Jet heeft een vlotte, beeldende schrijfstijl, waardoor je de scenes af en toe als in een film voor je ziet.
Nadat je regelmatig op het verkeerde spoor gezet bent volgt een bloedstollend eind waardoor toch alles op zijn plaats valt. Maar net als je denkt dat het daarbij blijft wordt je verrast met een enorme clifhanger. Een derde deel kan dus echt niet uitblijven. Begin 2025 verschijnt “Kwaad Bloed”. Jammer dat ik nog zolang moet wachten.

Meer recensies van Maria