Titel zet je op het verkeerde spoor.

Maria 30 juni 2024
Winnaar van de Juno Kinderboekenprijs 2024.
Ik mocht het boek lezen en jureren voor deze wedstrijd. Dank daarvoor Hebban en Uitgeverij Sam Northerlake.

De aap is los van Claudia Maser is een ontroerend en spannend verhaal over vriendschap, moed en vertrouwen staat er op de flaptekst. Ze maakt hiermee haar debuut in de jeugdliteratuur. In eerste instantie sprak me de cover niet direct aan, een droevige aap achter tralies, het geheel in vrij donkere kleuren afgebeeld. Nadat ik het verhaal gelezen had begreep ik de keuze en vind het heel goed bij de inhoud passen.

Het verhaal is geschreven vanuit de hoofdpersoon Oskar. Terwijl Oskar druk bezig is een spreekbeurt voor te bereiden over de politie, waarbij zijn vader, die agent is, in de klas zal komen, komt zijn wereld ineens op zijn kop te staan. Zijn stoere vader belandt in de gevangenis door een hele domme fout. En dit terwijl ze net uit de schuldsanering zijn. Niet alleen Oskar vindt het moeilijk om hiermee om te gaan, ook zijn moeder is doodongelukkig en zoekt haar heil bij een andere man, die helaas niet het beste met hen voor heeft.
Gelukkig heeft hij oma en later krijgt hij uit onverwachte hoek hulp van Lisa. Deze onverwachte ontmoeting zorgt voor een verrassende wending in het gezin.

Omdat het verhaal geschreven is vanuit het perspectief van Oskar wordt je vanaf de eerste bladzijde meegezogen in het verhaal. Je kunt gewoon niet anders, je wilt door blijven lezen. Op zo’n jonge leeftijd al geconfronteerd worden met zulke heftige, schrijnende situaties, dat gun je geen enkel kind. Toch krijgen steeds meer jongeren met deze problematiek te maken. Ik maak het dagelijks mee in het onderwijs.

De schrijfstijl is eenvoudig, duidelijk bedoeld voor jongeren. Maar pakkend en meeslepend vanaf het eerste hoofdstuk. Je voelt mee met Oskar. Je wilt weten hoe het verder met hem gaat. Zijn innerlijke strijd maak je van dichtbij mee en het is prachtig om te lezen hoe hij zich langzaam ontwikkelt en ontdekt dat hij meer kracht bezit dan hij ooit voor mogelijk heeft gehouden.
Ondanks de zware thema’s blijft het verhaal luchtig. Zonder er doekjes om te winden wordt het leven van Oskar beschreven, maar de gebeurtenissen worden niet al te schokkend gebracht. Hierdoor is het geschikt voor de doelgroep: kinderen vanaf 10 jaar.

Claudia Maser laat jongere kinderen met dit originele debuut op een eenvoudige manier kennis maken met volwassen thema’s: moed, vriendschap en vertrouwen, maar ook huishoudelijk geweld en verkeerde keuzes maken. Ik hoop dat ze meer boeken over deze onderwerpen gaat schrijven voor kinderen, want helaas, er zijn steeds meer kinderen die er mee te maken krijgen. Zo kunnen ze op een veilige manier over deze onderwerpen lezen.

Meer recensies van Maria