Voor altijd verliefd op Robin.

Maria 09 augustus 2024
Ik had al wel vaker de naam van Sjoerd Kuyper voorbij zien komen, maar tot mijn grote verbazing heb ik nog nooit iets van hem gelezen. Gelukkig kon ik dat nu goedmaken. Bij de relaxte-leraar-zomer-lees-bingo stond een boek van Robin en ik koos dus maar meteen voor de bekroonde boeken uit deze serie. Drie zijn er gebundeld in De grote Robin nl. Robin en Suze, Robin en God en als laatste Robin is verliefd.

Over de kleuter Robin heeft Sjoerd vele mooie verhalen geschreven. Het zijn allemaal ontroerende, grappige en liefdevolle verhalen, die voor iedereen wel herkenbaar zijn. De vrolijke tekeningen passen er uitstekend bij en versterken de verhalen. Het zijn leuke verhalen om voor te lezen, maar door de korte zinnetjes en het gemakkelijk woordgebruik kunnen de jonge lezers het ook al snel zelfstandig.

“Robin en Suze”, bekroond met een Zilveren Griffel, is het eerste verhaal en gaat over alle spannende dingen die er gebeuren als er een baby op komst is in het gezin. Het krijgen van een broertje of zusje is niet alleen leuk, maar ook best wel spannend: heeft papa straks nog wel tijd voor Hem? Gelukkig oefenen ze de driehoekkus, mondhoek op mondhoek op mondhoek, wel vaak, zodat straks de vierhoekkus ook goed gaat.

“Robin en God”, bekroond met de Gouden Griffel, is het tweede verhaal. Het gaat over de nieuwgierigheid van Robin naar of er een God is. Papa en Opa geven daar verschillende antwoorden op. Gelukkig vinden Robin en opa elkaar hierin. Opa toont veel interesse in de vragen van Robin en probeert er antwoord op te geven zonder hem in een bepaalde richting te duwen.

“Robin is verliefd”, ook bekroond met een Zilveren Griffel, is het laatste deel in deze bundel. Het toont op een ongedwongen, mooie en lieve manier hoe er verschillende soorten verliefdheden zijn: op een meisje uit de klas, op mama, op een oud omaatje, op de bomen en de wolken. Wel vermoeiend hoor.

Al lezende door dit boek is er maar één conclusie mogelijk, je moet wel verliefd worden op dit heerlijke kereltje. Je sluit hem voor altijd in je hart.

Meer recensies van Maria