For the Sake of Love.

Maria 18 september 2024
De Liedfabriek van Marjon Weerink is het derde boek dat ik van haar lees. Haar debuutroman was "Op het verkeerde Spoor" en begin dit jaar won ze de Valentijnsprijs 2024 voor haar roman "Podiumbeest". Beide boeken heb ik met veel plezier gelezen, ik was dus heel benieuwd naar De Liedfabriek.

Hoofdpersonage is Femke. Ze is singer-songwriter en zangeres, maar komt niet echt aan de bak. Om toch wat geld te verdienen geeft ze les op een basisschool en zingt ze af en toe op straat, maar daar kan ze niet echt van rondkomen. Ze besluit haar geluk te proberen bij een talentenjacht, ook daar wordt het haar niet gemakkelijk gemaakt. Femke ontmoet een heel aantrekkelijke medekandidaat, die later jurylid blijkt te zijn. Een paar anderen vliegen elkaar letterlijk in de haren, en producenten die alles doen om de kijkcijfers op te krikken. Dan wordt ook nog bij haar moeder uitgezaaide kanker geconstateerd, en ze wil graag samen met Femke haar bucketlist afvinken. Hoe gaat Femke met deze emotionele rollercoaster om?

Marjon heeft een fijne, vlotte schrijfstijl, hier en daar een vleugje humor, soms wat sarcastisch, als ze moeder aan het woord laat komen. Ze zet de personages heel realistisch neer en laat ze echt groeien. Femke is in het begin erg onzeker, maar naarmate ze meer tegenslagen te verwerken krijgt wordt ze zelfverzekerder. Ook de keuzes die haar moeder maakt dwingen respect af, Femke en haar vader gaan er ieder op hun eigen manier mee om, maar die kun je ook begrijpen. Je leeft met beide mee. Buurvrouw Truus zorgt regelmatig tussendoor voor een vrolijke noot. Heerlijk!

Het verhaal wordt vanuit Femke verteld, waardoor je de gedachtengangen van de anderen niet leest, maar Femke probeert voor een ieder begrip te tonen en intussen zichzelf niet te verliezen. Ze blijft dicht bij haar gevoel, wat ze duidelijk laat zien als ze besluit niet naar de producers te luisteren, maar haar eigen lied te zingen. Een hele goede zet blijkt later.

De Liedfabriek is een prachtig, emotioneel verhaal met veel diepgang. De manier waarop Marjon gevoelige, zware maar ook luchtige thema’s verweeft zorgt ervoor dat je het in een adem uit wilt lezen. En dan houd je het niet droog.
Een verrassend extraatje voor degenen die het boek net als ik luisteren is de toevoeging van de liedjes, die Femke op het podium zingt. Deze werden door Marjon zelf ingezongen en geven het verhaal nog meer diepgang. Vooral bij het “In de Stilte van de Nacht” moest ik herhaaldelijk slikken. Wat een prachtig nummer. Overigens zijn ze ook online te beluisteren. Een echte aanrader.

Meer recensies van Maria