Kun je winnen, ook als je verliest?

Maria 09 augustus 2024
De Pubquiz van Mireille Versteeg verscheen eind vorig jaar als kort verhaal in het tijdschrift “Vriendin”. Eerder las ik van haar Binnen de lijntjes.

Lara’s werk slokt haar zo op dat ze geen tijd heeft voor sociale contacten, laat staan voor de liefde. Als ze zich na een verloren zaak even teveel laat gaan vindt haar leidinggevende het beter als ze een paar maanden vakantie neemt. Door haar schoonzus Jet laat ze zich overhalen mee te doen aan een pubquiz. Samen met de vriendinnen Ellen en Loes vormen ze een ijzersterk team. De tegenstanders van team “Light my Fire” zijn stuk voor stuk stoere brandweermannen, waarvan er eentje net zo fanatiek in spelletjes blijkt te zijn als Lara. Gaat hun team winnen? Of is dat niet het allerbelangrijkste?

Mireille heeft een vlotte schrijfstijl. De personages zijn heel herkenbaar, ze worden goed uitgewerkt en vooral de struggling van Lara voel je gewoon mee. Mooi hoe ze langzaam groeit in het verhaal. Er zit veel humor in en met een klein beetje spanning wordt het langzaam opgebouwd naar een fijn eind. Zoals een echte feelgood betaamd heeft het een happy end, maar het sluit wel af met een mooie boodschap: kan je winnen, ook als je verliest?

Erg grappig vind ik de namen van de teams:
De dames heten “De OC Rebels”, zo genoemd omdat ze elkaar kennen van de oudercommissie waar ze recentelijk nog voor veel commotie gezorgd hebben.
De heren heten “Light my Fire”, niet omdat ze fan zijn van The Doors, maar omdat het brandweermannen zijn.

Meer recensies van Maria