Zeven keer vallen en acht keer opstaan.

Maria 15 mei 2024
Voor de Valentijnsprijs 2024 mocht ik dit boek lezen.
Heimwee naar jou van Angelique van Dongen is het eerste boek dat ik van deze auteur lees. Het verhaal is geschreven vanuit Maud. Zij is 35 jaar, eventplanner en lijkt het allemaal goed voor elkaar te hebben. Maar ze mist iets in haar leven nl. een echte grote liefde. Als haar broer in London trouwt ontmoet ze daar zijn schoonvader Henry, waarmee het al meteen klikt. Maar dat wil ze niet toelaten, totdat hij haar in Nederland op komt zoeken en de verliefdheid wederzijds blijkt te zijn. Hoewel het huwelijk van Henry al lang een façade is, gooit zijn vrouw roet in het eten en moeten er eerst de nodige hobbels genomen worden. Hierdoor komt het leven van Maud volledig op zijn kop te staan.

“Het geheim van het leven is om zeven keer te vallen en acht keer op te staan.” Van Paulo Coelho.

Met deze mooie quote begint het boek en dat maakte me wel nieuwsgierig. De cover is uitnodigend; een vrouw met een dromerige blik staart voor zich uit door een regengordijn. Waar denkt ze aan?

Angelique van Dongen heeft een eenvoudige, vlotte schrijfstijl en neemt je al snel mee in het verhaal. De hoofdstukken zijn kort en de personages worden goed uitgewerkt. Zo leef je mee met de eenzaamheid die Maud af en toe ervaart door het gemis van een partner, het ongeduld dat ze ervaart door haar gestreste moeder en de rust die haar vader uitstraalt. Hierdoor zie je de personages als het ware voor je. Wel had van Dongen van mij de verschillende situaties wat meer uit mogen werken, zodat het boek meer diepgang had gekregen. De overgangen waren nu herhaaldelijk zo abrupt dat ze niet altijd meer geloofwaardig over kwamen.

Al met al een fijn feelgoodverhaal dat lekker wegleest en zorgt voor een paar uurtjes leesgenot.

Meer recensies van Maria