Eyeopener voor jong en oud.

Maria 13 juni 2024
“Hoe alledaagse fenomenen stiekem je gedrag sturen.”

Het Bromvliegeffect- junior van Eva van den Broek en Tim den Heijer is, zoals de titel eigenlijk al zegt, de junior-editie van het succesvolle “Het Bromvliegeffect” dat in 2021 verscheen. Het is geschikt om zelf te lezen vanaf 8 jaar. Ik mocht het boek lezen en jureren voor de Juno Kinderboekenprijs 2024.

Bij het zien van de cover en de titel van het boek wist ik niet meteen wat ik ervan kon verwachten. Maar bij het openslaan en het lezen van de eerste bladzijden verscheen er al meteen een glimlach op mijn gezicht.
De bekende Droedels en het vliegje in de wc-pot, wie kent ze niet? Met veel humor en ontzettend grappige illustraties wordt er uitgelegd hoe zoiets ogenschijnlijk kleins toch van grote invloed kan zijn op ons gedrag.

Dit noemen de auteurs het Bromvliegeffect. Aan de hand van zeven soorten vliegen leggen ze uit welke psychologie hierachter schuilgaat. Ze willen kinderen er bewust van maken hoe ze deze bromvliegen kunnen herkennen, de negatieve invloed ervan te vermijden en het op een goede manier zelf te gebruiken in hun dagelijks leven. Met grappige illustraties, voorbeelden, tips en opdrachten zet het de kinderen aan tot nadenken. Erg interessant voor ouders en kinderen zijn ook de voorbeelden over reclame en social media en wat voor invloed dat heeft. Het verbaast je hoeveel herkenning je daarin vindt.

Een mooi en waardevol extra: bij dit boek is een lesmethode gratis te downloaden voor in de klas. Leerkrachten kunnen het gebruiken om kinderen oa bewust te maken van influencer-technieken. Ze leren hoe dezelfde inhoud, op een andere manier gebracht, mensen in beweging zet of juist afschrikt. Met werkbladen, quizjes, gesprekjes en testjes zorgen ze ervoor dat de kinderen zich hiervan bewust zijn en het zelf ook slim toe kunnen passen. Mooie voorbeelden hiervan zijn de Dextro-test en de Marshmellow-test. Zeker een aanrader voor in de klas!

Meer recensies van Maria