Ter nagedachtenis aan Annick.

Maria 16 juni 2024
Meisje. Vermist. Gevonden. is het tweede boek van Stefanie Sybens. Ik mocht het lezen en jureren voor de Juno Kinderboekenprijs 2024. Eerder las ik van haar al De club van Buitenbeentjes. Ook in dit boek gaat Stefanie heftige onderwerpen niet uit de weg.

Op de cover staat een omgevallen fiets, besmeurt met vuil en bladeren. Tegen die donkere achtergrond komt de titel in witte letters duidelijk naar voren. Je zou denken dat het om een thriller gaat, maar niets is minder waar. Dit blijkt al bij het voorwoord. We lezen dat het gebaseerd is op een waargebeurd verhaal. De schrijfster heeft zelf ervaren hoe haar goede vriendin verdwenen en vermoord is. Ze draagt het boek op ter nagedachtenis aan Annick.
Direct daarna volgt ook het nawoord, waarin ze de lezers een belangrijke boodschap geeft:
“Alles wat je maar wilt, ligt binnen handbereik. Ik geloof in jou.”

Het verhaal wordt verteld vanuit Sienna in de ik-vorm. Hierdoor wordt je meteen in het verhaal gezogen, je bent er direct bij betrokken. Als haar goede vriendin Annie na een avondje stappen vermist en later vermoord teruggevonden wordt stort haar wereld in. Hoe moet ze verder zonder haar?

Stefanie Sybens weet in een vlotte, fijne schrijfstijl een indrukwekkend en heftig verhaal neer te zetten. Vanaf de eerste bladzijde grijpt het je aan. De rauwe emoties en gevoelens van Sienna komen binnen, je voelt haar rouw en verdriet om haar beste vriendin. De enige die altijd lief en zorgzaam voor haar was. Met wie ze al haar onzekerheden en twijfels kon delen, zich kwetsbaar op kon stellen. Van haar eigen ouders krijgt ze weinig tot geen steun, maar een paar liefdevolle mensen om haar heen helpen Sienna om weer de kracht te vinden door te gaan en een toekomst op te bouwen met Annie in gedachten. Dit zorgt voor mooie, liefdevolle passages.

Wat een heftig verhaal. Het triggerde me om op internet op zoek te gaan naar die gebeurtenis, nadat ik het verhaal gelezen had. Wat een drama is dat geweest, de nachtmerrie van iedere ouder.

Met een prachtige Quote sluit ze dit heftige verhaal af:
“Ik hield zoveel van haar, mijn hart brak in wel duizend stukken. In onze herinneringen lijmden we de stukken weer aan elkaar als de scherven van een porseleinen kopje. De scheuren zouden zichtbaar blijven, maar zo komt het licht weer binnen. Voor altijd, Annie”.

Meisje. Vermist. Gevonden is een Young-Adult boek vanaf 15 jaar.

Meer recensies van Maria