Een voorlees en opzoek boek van Vos en Haas.

Maria 22 juni 2024
“Waar is het cadeau” is een nieuw voorlees- en opzoekboek in de serie Vos en Haas van Sylvia Vanden Heede. Zoals ook de vorige boeken in deze serie zijn de illustraties van de hand van Thé Tjong-Khing.
Ik mocht dit boek lezen en jureren voor de Juno Kinderboekenprijs 2024.

Iedereen is ieder jaar één keer jarig. Uil is dat als hij er zin in heeft en toevallig is dat vandaag.
Zo begint dit verhaal van Vos en Haas.
Jarig zijn is een thema dat alle kinderen wel aanspreekt en zeker de doelgroep; kinderen tot 6 jaar.
Dit prachtige grote prentenboek is fijn om te lezen en voor te lezen. Elke bladzijde heeft een korte, eenvoudige tekst. De paginagrote illustraties ondersteunen de teksten en bieden veel ruimte tot interactie. Samen kun je op zoek gaan naar de vermiste taartschep van Uil.
Maar daarnaast valt er op elke pagina nog veel meer te beleven. De omgeving waarin de verschillende dieren wonen worden sfeervol uitgebeeld. En wie heeft er als eerste door dat Jak steeds een beetje geheimzinnig om zich heen kijkt en net een beetje buiten zicht wil blijven?

“Wij zijn goed in dingen vinden”, zegt Neef.
“Reken maar” zegt Jak en snel pakt hij zijn zak met buit.

Er worden echter wel heel snel conclusies getrokken en valt de verdenking op verschillende dieren, terwijl niet zeker is wie het gedaan heeft. Hoe denken de kinderen hierover?
Op de laatste bladzijde zie je hoe het in elkaar valt en kun je met de kinderen nog een leuke zoektocht starten om te kijken waar de gestolen spulletjes vandaan kwamen.

Meer recensies van Maria